logo
Recomandări pentru jurnaliști/e și redacțiile instituțiilor mass-media privind conduita pe rețelele sociale
2021-05-07 17:58:30

Principii generale

- Pornind de la convingerea că încrederea publicului și independența sunt valori supreme în jurnalism;

- Înțelegând importanța adoptării de către jurnaliști/ste și redacții a unui comportament decent și demn pe rețelele sociale, care să prevină eventuale acțiuni ce ar submina încrederea consumatorilor;

- Încurajând comportamentul care transmite decență, neutralitate, obiectivitate și încredere,

Consiliul de Presă îndeamnă jurnaliștii și redacțiile instituțiilor mass-media din Republica Moldova să țină cont de următoarele recomandări privind conduita pe rețelele sociale.

1. Gestionarea conturilor personale

În crearea și gestionarea propriului pofil/pagină/canal, jurnalistul/a va respecta normele general acceptate de comportament pe rețelele sociale:

  • Nu-și va crea profiluri false (decât, eventual, pe termen scurt, în scop profesional, cum ar fi, de exemplu, realizarea unui experiment sau investigații jurnalistice);
  • Va trata cu precauție comunicarea pe rețelele sociale cu profiluri/pagini false; asocierea cu un profil fals a unui/ei jurnalist/e poate afecta încrederea publicului în vigilența și spiritual său critic, or, spre deosebire de alți utilizatori, jurnaliștii au o capacitate mai mare de a verifica faptele și informațiile;
  • Va fi atent/ă la conținutul pe care îl publică sau îl distribuie; distribuirea unor știri false (sau care ulterior se dovedesc a fi false) afectează imaginea jurnalistului/ei și a redacției și încrederea publicului în buna credință și capacitatea de a distinge între fals și adevărat;
  • Se va abține de la distribuirea unor postări, video-uri sau alt conținut în care se conțin exprimări discriminatorii, instigatoare la ură sau care contravin normelor bunului simț;
  • În postările despre viața personală, în cele legate de activitatea jurnalistică și în comentarii jurnalistul/a îi va trata pe toți utilizatorii cu respect.

2. Gestionarea conturilor personale și activitatea jurnalistică

  • Pe rețelele sociale jurnalistul/a va adopta un comportament similar cu cel din viața reală. În postări și în mesajele private nu va folosi cuvinte licențioase, injurii, enunțuri discriminatorii sau discurs de ură. Va evita să facă postări, comentarii sau distribuiri care îi pot prejudicia propria reputație sau reputația redacției pentru care lucrează.
  • Prevederile Codului Deontologic al jurnalistului din Republica Moldova referitoare la respectarea demnității umane, a prezumției de nevinovăție, interzicerea discriminării și discursului de ură, reflectarea corectă a subiectelor despre copii sau adulți victime ale situațiilor cu conotație negativă se extind și asupra comportamentului jurnaliștilor/elor pe rețelele sociale.
  • În virtutea profesiei, jurnalistul trebuie să inspire încredere, independență și imparțialitate. Astfel, opiniile, inclusiv cele referitoare la actualitatea politică/evenimentele politice vor fi exprimate într-un limbaj neutru, cu argumente, fără agresivitate și chemări directe la sprijinirea unei forțe politice sau a alteia.
  • Jurnalistul/a poate discuta activ pe rețelele sociale chestiuni de actualitate politică, inclusiv modul cum se desfășoară campaniile electorale, eventualele nereguli înregistrare sau rezultatele sondajelor de opinie. Cu toate acestea, el/ea dar va avea grijă ca postările pe care le face să nu fie înțelese/percepute ca sprijin clar pentru o forță politică concretă.
  • La preluarea fotografiilor sau a unor texte de pe rețelele sociale în scopul folosirii lor ca dovezi sau surse în materialele jurnalistice, jurnalistul/a va solicita acordul autorului, iar la publicare – va indica clar sursa. Această prevedere se referă cu precădere la postările persoanelor particulare, care nu sunt cunoscute prin statutul lor de persoană publică și care posibil să nu fi avut ca scop, prin postarea lor, să apară pe un canal clasic de media. 
  • În cazul materialelor care generează compasiune și există solicitări de la utilizatori de a oferi datele protagoniștilor pentru a-i ajuta, jurnalistul/a va publica aceste date în postare sau le va expedia în mesaje private numai cu acordul protagoniștilor.

3. Gestionarea paginilor/canalelor oficiale ale redacțiilor pe rețelele sociale

În conformitate cu bunele practici profesionale și cu Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova, redacțiile sunt responsabile de conținutul comentariilor plasate de consumatori la materiale jurnalistice. Pe paginile oficiale de pe rețelele sociale, redacțiile sunt îndemnate să plaseze la loc vizibil un mesaj care va atenționa utilizatorii că vor fi acceptate doar comentariile ce corespund normelor unei discuții civilizate, fiind eliminate/moderate comentariile care vor conține cuvinte licențioase, injurii, mesaje discriminatorii sau discurs de ură. Redacțiile pot preciza că încurajează discuțiile constructive și schimbul de idei și argumente.

 

Inapoi

Noutăți recente

Sondaj

Poliția a publicat o secvență de 3,5 minute de la reconstituirea unui dublu omor, în care bănuitul povestește în detalii cum a comis crima. Multe instituții media au preluat ”filmul” integral.Au procedat corect sau au greșit?