logo
Decizie "Cu privire la examinarea plângerii domnului Serghei Bagrin împotriva posturilor Publika TV, Prime TV, portalurilor Point.md şi Moldova24.info"
2017-09-06 14:48:58

Examinând în şedinţa publică din 14 august 2017 plângerea domnului Serghei Bagrin din oraşul Rezina, în care se afirmă că „în cadrul noutăţilor difuzate pe canalul Publika TV la 18 iunie 2017, în limbile română şi rusă, a programului „Primele Ştiri”, difuzat pe canalul Prime TV în aceeaşi zi la ora 18.00 în limba rusă şi la ora 21.00 în limba română, precum şi pe paginile electronice www.point.md şi www.moldova24.info, a fost răspândită informaţia, în conformitate cu care eu sunt cercetat penal pentru evaziune fiscală, la mine s-au găsit peste 35.000 lei necontabilizaţi, o bancnotă de 200 lei falsă, precum şi faptul că eu sunt activistul partidului „Demnitate şi Adevăr”, ceea ce nu corespunde adevărului, este o informaţie falsă, care a lezat onoarea, demnitatea şi reputaţia mea profesională” (citat din plângere). Reclamantul afirmă că el nu are nicio calitate procesuală în cadrul vreunui dosar penal, nu este activist sau membru al Partidului Demnitate şi Adevăr, suma de 35.000 lei a fost declarată la organele fiscale, iar materialele jurnalistice au fost publicate cu scopul premeditat de a-l discredita şi intimida pentru critica deschisă în adresa Preşedintei raionului Rezina Eleonora Graur. Reclamantul solicită Consiliului de Presă să dea o apreciere deontologică acestui caz,

constatând că Secretariatul Consiliului de Presă a expediat notificări posturilor Publika TV, Prime TV, portalurilor Point.md şi Moldova24.info privind depunerea plângerii şi solicitări ca redacţiile reclamate să-şi expună opinia/poziţia faţă de acuzaţiile care le sunt aduse, însă redacţiile reclamate nu au răspuns la notificarea Consiliului de Presă,

examinând reportajele “Un susţinător al Partidului DA din Rezina, cercetat penal pentru evaziune fiscală”[1], difuzat de postul de televiziune Publika TV şi publicat pe pagina web Publika.md la 18 iunie 2017 şi ”Cercetat pentru evaziune fiscală. Poliţiştii au descoperit peste 35 de mii de lei necontabilizaţi şi o bancnotă de 200 de lei falsă”[2], difuzat de postul de televiziune Prime TV şi publicat pe pagina web Prime.md la 18 iunie 2017; articolele ”Prins cu bani falşi şi contabilitate neagră! La Rezina a fost reţinut unul din cei mai mari susţinători ai Partidului DA”[3], publicat de portalul Point.md la 18 iunie 2017 şi ”La Rezina a fost reţinut protestatarul-model al DA sau cum să-ţi acoperi infracţiunile prin proteste”[4], publicat de portalul Moldova24.info la 18 iunie 2017,

examinând reportajul ”Consilierul raional din Rezina, Serghei Bagrin, infirmă că ar fi cercetat penal într-un dosar de evaziune fiscală”[5], difuzat de postul de televiziune Publika TV şi publicat pe pagina web Publika.md la 5 iulie 2017,

în lipsa reprezentanţilor reclamaţilor, care au fost informaţi despre data şi locul desfăşurării şedinţei publice a Consiliului de Presă,

bazându-se pe prevederile Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova[6] şi pe Regulamentul de activitate a Consiliului de Presă[7],

              

Consiliul de Presă din Republica Moldova adoptă următoarea decizie:

 

  1. Consiliul de Presă constată că în materialele “Un susţinător al Partidului DA din Rezina, cercetat penal pentru evaziune fiscală” (Publika TV, Publika.md), ”Cercetat pentru evaziune fiscală. Poliţiştii au descoperit peste 35 de mii de lei necontabilizaţi şi o bancnotă de 200 de lei falsă” (Prime TV, Prime.md), ”Prins cu bani falşi şi contabilitate neagră! La Rezina a fost reţinut unul din cei mai mari susţinători ai Partidului DA” (Point.md), ”La Rezina a fost reţinut protestatarul-model al DA sau cum să-ţi acoperi infracţiunile prin proteste” (Moldova24.info), publicate la 18 iunie 2017, informaţiile au fost prezentate tendenţios şi unilateral, fiind încălcate prevederile Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, inclusiv articolul 2.1 (Jurnalistul prezintă informaţiile într-o manieră onestă, echilibrată şi numai după ce a făcut demersuri pentru verificarea lor), articolul 2.2 (Jurnalistul solicită opinia tuturor părţilor relevante pentru subiect), articolul 2.5 (Jurnalistul verifică, de regulă, informaţiile din două surse independente una de alta. Jurnalistul publică doar informaţiile despre care, în urma verificărilor, are convingerea că sunt veridice), articolul 4.9 (Jurnalistul respectă prezumţia de nevinovăţie şi consideră că orice persoană este nevinovată până la pronunţarea unei sentinţe definitive şi irevocabile împotriva sa).
  2. Consiliul de Presă îi recomandă domnului Serghei Bagrin să solicite acordarea dreptului la replică în legătură cu afirmaţiile care îl vizează direct din reportajele şi articolele reclamate, iar posturilor de televiziune Publika TV, Prime TV, paginilor/portalurilor Publika.md, Prime.md, Point.md, Moldova24.info – să ofere dreptul la replica în condiţiile prevăzute de articolele 2.12 şi 2.13 ale Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova şi fără a distorsiona mesajul replicii.
  3. Decizia poate fi contestată la fondatorii Consiliului de Presă în termen de 20 de zile din ziua comunicării prezentei decizii.

 

Viorica Zaharia,

preşedinta Consiliului de Presă din R. Moldova

 

​mun. Chişinău, Republica Moldova

nr. 02 din 14 august 2017

 

 

 

 
Inapoi

Noutăți recente

  • 20 de candidaţi la Premiul Naţional de Etică şi Deontologie Jurnalistică 2019. Votează redacția care merită!

    citeste mai mult
  • Consiliul de Presă lansează concursul pentru Premiul Naţional de Etică şi Deontologie Jurnalistică 2019

    citeste mai mult
  • Consiliul Audiovizualului a amendat Prime TV la sesizarea repetată a Consiliului de Presă

    citeste mai mult

Sondaj

Poliția a publicat o secvență de 3,5 minute de la reconstituirea unui dublu omor, în care bănuitul povestește în detalii cum a comis crima. Multe instituții media au preluat ”filmul” integral.Au procedat corect sau au greșit?